Algemene informatie – Huisartsenpraktijk De Albatros – Leeuwarden
Header afbeelding
Huisartsenpraktijk De Albatros
Coopmansstraat 48 8921ST
Leeuwarden

Algemene informatie

Wij zijn een geaccrediteerde praktijk! Wilt u weten wat dit inhoudt? Kijk dan op http://npa.artsennet.nl

Twijfelt u of u een huisarts nodig heeft?
– Kijk dan op www.thuisarts.nl voor betrouwbare informatie en advies.
– Ook de gratis app ‘Moet ik naar de dokter?’ geeft antwoord op de vraag óf u naar de dokter moet.
– Voor mensen met een verstandelijke beperking is er een speciale website: https://www.naarjehuisarts.nl

Praktijktijden

Praktijk geopend: maandag t/m vrijdag van 08.00 – 17.00 uur.

Uw huisarts is aangesloten bij de Dokterswacht Friesland. Dit betekent dat u in de avond-/nacht en weekenduren kunt bellen met 0900-1127112. Dit geldt alleen voor klachten die niet tot de volgende dag kunnen wachten.

Spoednummer

Indien er sprake is van spoed, die niet levensbedreigend is, belt u 058-7620 820, keuze 1.
Het extra spoednummer van de praktijk is: 06-51927133. Dit nummer is uitsluitend voor dringende medische hulp en is alleen tijdens praktijkuren in gebruik.

Maken van een afspraak

Let op: alle telefoongesprekken worden om kwaliteitsredenen opgenomen.

Afspraken en herhaalrecepten kunnen gemaakt worden via ons patiëntportaal of de app. Of bel ons op telefoonnummer: 058-7620 820.
Geef in het keuzemenu aan onder welke huisarts u valt.

De assistente zal u vragen naar de reden van uw komst. Zij doet dit om een zo goed mogelijke tijdsplanning voor het spreekuur te maken.
De huisarts heeft bijna altijd minimaal 10 minuten nodig voor 1 vraag of klacht. Geef daarom duidelijk aan als u meerdere vragen of klachten heeft.

Veel mensen vinden het efficiënt om vragen op te sparen. Als u dat niet van tevoren aangeeft loopt het spreekuur makkelijk uit, waardoor anderen moeten wachten.
Indien u meerdere klachten heeft en hier geen tijd meer voor is zal u gevraagd worden hiervoor een nieuwe afspraak te maken.

Als u een afspraak heeft en u kunt of hoeft niet meer langs te komen wilt u ons dan bellen? Er is dan weer plaats voor iemand anders.
Bovendien: bij niet afzeggen zullen wij u een rekening sturen voor de tijd die wij voor u ingepland hebben.

Huisbezoeken/visites

Het rijden van visites door de huisarts gebeurt in principe tussen 11.00 uur en 12.30 uur. Als u denkt dat de huisarts bij u langs moet komen, zorgt u dan dat u vóór 10:00 uur belt.

Visites zijn bedoeld voor patiënten die absoluut niet op het spreekuur kunnen komen. Gezien de drukte van het stadsverkeer is het namelijk een erg tijdrovende bezigheid. Bovendien kan veel onderzoek beter gebeuren in de spreekkamer. Factoren zoals het niet bezitten van een auto of het niet kunnen vinden van oppas zijn geen reden voor het aanvragen van huisbezoek.

Het komt ook voor dat de dokter op huisbezoek gaat zonder dat u daar zelf om gevraagd heeft. Dit gebeurt soms als iemand voor een belangrijke ingreep of gebeurtenis in het ziekenhuis heeft gelegen én de voorlopige ontslagbrief op de praktijk is gebracht, maar ook als er een erg zorgwekkende uitslag is van verricht onderzoek. De huisarts beschouwt dit als een belangrijk deel van zijn werk en schrijft daar (dus) ook een nota voor. Een enkele keer echter komt het voor dat mensen geen prijs stellen op dit soort “spontane” visites. Mocht dat zo zijn, wilt u dat dan aan ons kenbaar maken?

Herhaling medicatie

U kunt uw medicatie 24 uur per dag via het patiëntportaal bestellen. U kunt hiervoor ook bellen met de praktijk. Herhaal uw medicatie minstens 1 week vóórdat de medicijnen op zijn. Probeer medicijnen zoveel mogelijk tegelijkertijd te bestellen indien u meerdere medicijnen gebruikt. De recepten worden zo snel mogelijk doorgestuurd naar de apotheek als de dokter dit akkoord vindt. U krijgt tegenwoordig meestal een bericht wanneer de apotheek uw medicatie klaar heeft liggen. NB: Bij veel apotheken moet u dit wel eerst aangeven.

Urine inleveren

Urine onderzoek: De eerste plas ’s ochtends vroeg leent zich het best voor onderzoek. U kunt deze direct naar de praktijk brengen of zet de opgevangen urine tijdelijk in de koelkast. Het is wel belangrijk om vooraf te bellen om door te geven waarom u de urine wilt laten nakijken. Er wordt dan ook gevraagd of u koorts heeft. U kunt de plas inleveren op de praktijk tussen 08.00 en 10.00 uur. Zet op het potje altijd uw naam en geboortedatum. U kunt de assistente bellen over de uitslag na 13.00 uur.

Verhuizing doorgeven

Adres en verzekeringsgegevens: Als patiënt bent u verantwoordelijk voor het doorgeven van de juiste gegevens omtrent adres en verzekering. Dus wilt u bij verhuizing een verhuisbericht doorgeven? (Ook voor kinderen die uit huis gaan).

Opvragen van uitslagen

U kunt bellen voor het opvragen van uitslagen. Dit kunt u het beste doen na 13 uur aangezien het dan vaak iets rustiger is aan de telefoon. Uitslagen kunt u ook opvragen door middel van een E-consult via het patiëntportaal of de app ‘UwZorgOnline’.

Telefonische vragen

Telefonische vragen zijn voor korte adviezen en kort overleg. Ook is dit bedoeld voor het bespreken van uitslagen van onderzoek. De assistente kan een terugbelafspraak voor u maken. Er is geen vast telefonisch spreekuur.

Prikpost huisartsenlaboratorium

Voor bloed prikken kunt een afspraak via www.certe.nl of via telefoonnummer: 088-2371000.

 

Nivel Zorgregistraties

Uw zorgverlener doet mee met NIVEL Zorgregistraties eerste lijn. Met die gegevens wordt onderzoek gedaan om de gezondheid en de gezondheidszorg in Nederland te verbeteren. Lees hier wat dit betekent voor u als patiënt.

Het Academisch Huisarts Ontwikkel Netwerk (AHON)

Opleiding en wetenschappelijk onderzoek in onze praktijk

Huisartspraktijk de Albatros is aangesloten bij het Academisch Huisarts Ontwikkel Netwerk (AHON). In het AHON werken huisartsen uit Noord- en Oost-Nederland samen met de afdeling Huisartsgeneeskunde & Ouderengeneeskunde van het UMCG. Twee belangrijke activiteiten van het netwerk zijn het opleiden van nieuwe huisartsen en het doen van gedegen wetenschappelijk onderzoek.

Opleiding

Binnen onze praktijk kunnen verschillende medewerkers aanwezig zijn zoals een huisarts in opleiding of een co-assistent. Een huisarts in opleiding heeft zijn/haar eigen spreekuur en doet zelfstandig visites. Uw eigen huisarts is hoofdverantwoordelijk voor het handelen van de huisarts in opleiding en de co-assistent.

Wetenschappelijk onderzoek

Deze huisartspraktijk levert gegevens aan over de verleende zorg aan patiënten. Het AHON zorgt ervoor dat deze gegevens worden gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek. Soms worden deze gegevens ook gebruikt in het onderwijs aan medisch studenten en toekomstige huisartsen. Het gaat hier om gegevens over de zorg voor de patiënten die uw huisarts in de zorgadministratie vastlegt, bijvoorbeeld over de diagnose, het medicijngebruik, de laboratoriumresultaten en de behandeling.

Wat wordt er gedaan met de resultaten?

Uw huisarts wordt op de hoogte gehouden van de resultaten van het wetenschappelijk onderzoek. Daardoor kunnen de resultaten in de huisartspraktijk worden gebruikt voor het verbeteren van de zorg.

Voorbeelden van vragen die te beantwoorden zijn met wetenschappelijk onderzoek:

  • Kan een acute oorontsteking bij kinderen worden voorspeld?
  • Waardoor kunnen mensen darmkanker krijgen?
  • Wat is het gevaar van het tegelijk gebruiken van veel verschillende medicijnen?

Het kan zijn dat u benaderd wordt voor deelname aan wetenschappelijk onderzoek. Selectie van geschikte deelnemers gebeurt op basis van anonieme zorggegevens. Onderzoekers krijgen zonder uw toestemming geen inzage in uw medische gegevens!

Privacy

Het AHON besteedt veel zorg aan bescherming van de privacy van u als patiënt en uw huisarts. Er worden géén gegevens, zoals naam, adres of burgerservicenummer (BSN) verzameld, waarmee u als patiënt kan worden herkend. In de resultaten van het wetenschappelijk onderzoek is daardoor nooit te zien van welke patiënten gegevens zijn gebruikt. De zorggegevens worden zorgvuldig en vertrouwelijk behandeld volgens de Wet bescherming persoonsgegevens. Het AHON heeft dit vastgelegd in een privacyregeling die te vinden is op de website van het AHON: www.huisartsgeneeskunde-umcg.nl/ahon

Bezwaar?

Mocht u bezwaar hebben tegen het gebruik van uw zorggegevens voor wetenschappelijk onderzoek, dan kunt u dit op elk moment laten weten aan de huisarts of de assistente. U krijgt dan een formulier om in te vullen (de ‘verklaring van bezwaar’). Dit formulier staat ook op de AHON-website. Uw gegevens worden dan niet gebruikt.

Vragen over het AHON?

Bij vragen kunt per mail contact opnemen met het AHON:
E-mail: ahon@umcg.nl. Of kijk op de website: www.huisartsgeneeskunde-umcg.nl/ahon